söndag 1 mars 2015

#Tjejvasan 2015, del 1

Jakten på Vasaloppsbullarna eller specifik träning lönar sig....


2012 var året då uppladdningen inför Vasan handlade om intervallträning, skidåkning och fokuserad träning varje vecka. Kämpade på, stannade inte på några kontroller, missade blåbärssoppa och den berömda "Vasaloppsbullen" och landade i mål på 2.42.
Det här goa gänget startade i grupp 14/2015 

Uppladdningen inför 2015 års version har varit av ett helt annat slag. Varierad träning varje vecka utan någon som helst fokus på just Vasan. 
Jag med undantag för 2 halvhjärtade försök på rullskidor, totalt 2 km.
Insåg tillslut att min målsättning med loppet skulle handla om att hinna fram i tid till depåerna innan den berömda Vasaloppsbullen hunnit ta slut. 
Ett sista träningspass på Statoil i Jönköping....har hört att all träning lönar sig 

Med en startplats i led 14, bakhalt och otränad latissimus kämpade jag mig fram och landade i mål på 3.12 dvs precis 30 minuter sämre än sist. 
Hann smaka både det ljumma vattnet, den ljumma sportdrycken, blåbärssoppan och ja, visst Vasaloppsbullen. Jag kom så att säga för att göra det jag skulle men insåg att bullen var en slät bulle och inte det underverk som jag byggt upp i mitt lilla huvud. 

Nöjd med tiden och loppet, Vasaloppet är verkligen det mest välorganiserade loppet som finns. 
Kanske extra nöjd med tiden just för att jag ännu en gång fått lära mig att specifik träning lönar sig. 
Vad hade hänt om jag landat på samma tid som sist utan att ha lagt ner någon fokuserad träning, ja fundera på den...

Solar mig i stjärnglansen av bästaste P som gjorde ett alldeles fantastiskt resultat!


Med trötta höftböjare och en lika trött rygg är jag riktigt sugen på att köra nästa år igen. Kanske tom skulle satsa på lite teknikträning för att verkligen lära mig åka skidor.  Kanske kunde vara en bra idé!
Nytt fokus inför 2016 alltså!/A 

1 kommentar:

  1. Lovely läsning! Ska skriva del 2 så fort jag landar i soffan och kan röra på armarna lite ledigt:) Pernilla

    SvaraRadera