söndag 6 juli 2014

A's sommarlista

Ha, ha, ha. Dagens stavningsprogram är fenomenala...
När jag skulle skriva "A's sommarlista" så blev det A's sommelierer och varför inte...visst skulle jag kunna ge er en lista på mina favoritsommelierer sommaren 2014 men idag får ni nöja er med, på Ps begäran, A's sommarlista.
Alltså min sommarlista:

1: Sommaraktivitet:
Krabbfiske!!!
Jag och sonen metar förbrilt efter de "asiatiska monstren" penselkrabban och blåskrabban som fruktas äta upp allt i dess väg. 
Drog upp 50 krabbor på en dryg timma men inte ett monster i sikte...
...eller?

Undra hur de tänker egentligen de där små krabborna som åker upp och ner ur havet flera gånger om dagen?
-Mmm, smarrig räka* som ligger där borta...man blir ju allt lite sugen. Jag ser ju förstås snöret och den där märkliga stornäsan ovan för ytan. Är det värt det? Hm, jag kommer få ligga i en hink med kvalmigt vatten några timmar tillsammans med en massa andra krabbor med dålig karaktär och sen blir det ju krabbrace på bryggan. 
Men...mmm...vad den ser go' och läcker ut...äsch vad fasen det är ju bara ett par timmar i hinken....TAGET!!!

(*)= Dagens krabbor är lite lyxigare än de jag själv fiskade i Bohuslän på 70-talet. Då hämtade man ett torskhuvud på en fiskebåt vilket räckte hela dagen. Idag är det mest färdigskalat som gäller :)))
Fast jag tycker förstås fortfarande att torskhuvud is da' shit!!!

2: Sommardryck

Måste glida in på det här med vinet igen. 
Förutom att dricka en herrans massa läskande rosé har jag denna sommar förundrats över marknadsföringslagarna och vad som egentligen gäller. 
Kolla här vad som dök upp i brevlådan:
Inget konstigt kan ju tyckas om det inte vore så att det var adresserat till vår son....11 år!
Hm, lite väl magstarkt, eller?

3: Hälsa och träning

Ja, så borde det vara men efter 2 ljuvliga veckor i vårt grekiska paradis toppat med en rejäl dos aircondition, en milarunda med påföljande bad har jag drabbats av någonslags "monster-basselusk".
10 dagar senare är jag fortfarande inte bra och jag som är skitdålig på att vara sjuk. Hosta, snuva, halsont, huvudvärk, deppig och mest av allt förbannad. Jag som inte ens visste att man kan vara sjuk på sommaren???
Bydalsfjällen börjar hägra i horisonten och här sitter jag på min trappa och dricker kaffe dagarna i ända...suck!
Får förlita mig på att P's dunderkrafter smittar. 
Stora sonen gick till sjöss för snart två veckor sedan. På torsdag får vi hem sjöbusen och då passar jag på att säga adjöss till dumma sommarsjukor. Då blir det semester, träning och bad!
Japp, så ska det bli! Här är det tankens kraft som gäller!

Njut av sommaren! snörvlar jag.
/A 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar