fredag 15 februari 2013

Löpardrömmar...

I natt har jag sprungit Lidingöloppet. Laddad som sjutton med en relativt god startposition hör jag plötsligt startskottet. Ljudet är öronbedövande. En buffelhord dundrar förbi och ensam kvar sitter jag på huk och kan inget annat göra en att bli klar innan det är dags att dra iväg.
Det är som att springa rätt in i en vägg av ryggar. Sist, allra sist, med tusentals och åter tusentals  personer att kämpa sig förbi. Lyckas plocka några ryggar när jag känner hur skosnöret fladdrar kring fötterna. Tittar ner och märker hur jag sitter fast i ett långt svart skosnöre som tillhör mannen jag just passerat. Lyckas slita mig loss och tar mig förbi ytterligare några ryggar.



Äntligen framme vid Kungsträdgårdens T-bana inser jag att den långa rulltrappan står still. Det är som en propp av svettiga ryggar i vägen och jag känner hur pulsen och frustrationen ökar.
Hur sjutton ska jag nu lyckas plocka den stora silvermedaljen? Måste ju vara i mål på under 50 för att ta den. Lyckas med kraftiga armtag flyga förbi folkmassan. Väl uppe känner jag återigen asfalten under mina fötter.


Kommer fram till Motala Ström men bron över är borta. Kastar mig i vattnet. Jag krånglar mig ur regnstället för att hålla mig flytande och få upp farten. Bara en liten bit kvar nu.
Men var är målet? Blicken flackar när jag febrilt  letar efter Aborrbacken. Ser den ingenstans och alla andra löpare är som bortblåsta. Passerar ett gäng med flanerande ungdomar. Får syn på en polis som jag hugger tag i. Var är den? Var är Aborrbacken? Polisen lutar sig fram och viskar - Lilla damen ska nog springa åt andra hållet.


Vänder mig om och får äntligen syn på den och en hord av löpare som med full kraft är på väg upp. Kastar mig fram. Blodsmaken i halsen är påtaglig. Flyger upp för backen och in över mållinjen. Klockan stannar på 54 minuter. Sk-t, sämre tid än förra året och snuvad på den stora silvermedaljen...


Slår upp ögonen. Klockan visar 04.10 på morgonen och resten av familjen sover sött.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar