onsdag 27 februari 2013

Vaddå infraspinatus???

Snälla Mr Boss - ta mig tillbaka!


Lycklig eller olycklig?
Besökte ju för en tid sedan en ortopedläkare för att få en ordentlig koll på min axel efter min tråkiga fallolycka i mitten av december. Tjipp, tjopp enkelt och kvickt konstaterade den käre doktorn att det var infraspinatus senan som fått sig en kyss.


Kändes skönt just då men tankarna har snurrat i detta lilla huvud sedan dess. Jag har hela tiden känt att symptomen från axeln inte stämmer med herr Medicos diagnos. P lyckades få in mig på Idrottskliniken hos den fantastiskt duktiga sjukgymnasten Catta. Lycklig eller olycklig? Superlycklig att få träffa Catta, som efter en noggrann diagnos stärkte mina misstankar om att infran faktiskt inte ens var delaktig i denna lilla tråkighet. Olycklig att en läkare ger mig helt fel diagnos vilket har gjort att jag inte kommit igång med min rehabilitering förrän nu.


Främre gleonhumeralligamneten har fått sig en törn och caput, ledhuvudet, har liksom rymt ur sin håla och ligger och deppar lite hängigt i främre kapseln. Vad händer då, då? Jo the big boss,som vi brukar kalla hjärnan, har liksom kickat serratus anterior som ska hålla in skulderbladet mot bröstkorgen så A har fått en vinge. Snyggt? Kanske! Änglar har ju vingar. Men inte särskilt funktionellt för stackars Caput som gärna vill tillbaks till sin håla. Så nu är det 10 veckors neuromuskulär träning som måste göras för att Mr Brain ska ta tillbaks Serratus som trotjänare. Små, små fina rörelser kommer göra susen!
Tack Catta! Du är bäst!

Ja, nya upplevelser i livet! Alltid lär vi oss någonting.
Den här killen har för första gången varit med och tvättat bilen....så nu kan han det!

Morr!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar